Mer satsing på realfag (STEM)

Norge trenger flere som mestrer matematikk, naturfag, teknologi og programmering. En helhetlig satsing på STEM fra barnetrinn til høyere utdanning er avgjørende for verdiskaping, grønn omstilling og digital sikkerhet.

Hvorfor STEM

  • Høy etterspørsel i arbeidslivet og stor samfunnsnytte
  • Overførbare ferdigheter som problemløsing, dataforståelse og eksperimentering
  • Gir bedre læringsstrategier når kombinert med teknikker som memory palace

Tiltak som virker

TiltakNivåEffekt
Programmering som progresjon5.–13. trinnTidlig mestring og motivasjon
LærerspesialiseringAlle trinnBedre undervisningskvalitet
Tett samarbeid med næringslivUngdom/VGSRelevans og praksis
Konkurranser og maker‑miljøAlle trinnLekende læring

Illustrasjon

STEM fokus

Prioritering og sammenheng

  • Flytt tid fra aktiviteter med lav nytte til målbare ferdigheter i realfag
  • Vurder å gjøre nynorsk valgfritt for å frigjøre tid, se innlegget om nynorsk
  • Bygg kultur for utforsking i alle fag, med tydelige læringsmål og data

Læreplanmål per trinn

TrinnMålEksempel
1.–4.Algoritmisk tenkingLage sekvenser med piler og blokker
5.–7.Data og målingSamle inn data fra naturfagsforsøk og visualisere
8.–10.ProgrammeringSimulere bevegelse med enkel fysikk i kode
VGSTeknologi og forskningProsjekt med sensorer, datasett og rapport

Ressursbehov og finansiering

  • Bruk åpne verktøy og plattformer for å redusere lisenskostnader
  • Del undervisningsopplegg i åpne repositorier, se åpent læringsinnhold
  • Samarbeid med næringsliv om utstyr og mentorordninger

Måling og evaluering

  1. Pre‑ og post‑tester i matematikk og naturfag per semester
  2. Årlig elevundersøkelse om motivasjon for STEM
  3. Porteføljevurdering med kode, rapporter og presentasjoner

Med tydelig prioritering kan vi utdanne flere med relevant kompetanse, redusere frafall og styrke innovasjonsevnen i hele landet.